U.S. Propaganda 101: Illegally Invade Countries, Fund the Media, Call it 'Independent'
Posted on April 8th, 2015

From Julie Lévesque at Global Research
Foreign Policy Magazine recently had a column called Cranks, Trolls, and Useful Idiots, in which the author, Dalibor Rohac, hunts down “Russia’s information warriors” who, he claims, have infested the web with their lies and propaganda on websites potentially paid for by the Russian government.

Rohac writes: “Throughout the conflict in eastern Ukraine, these sites have systematically regurgitated Russian propaganda, spreading lies, half-truths, and conspiracy theories, often directly translated from Russian sources…

The Czech weekly Respekt published a feature article about the mysterious “news” site Aeronet (also known as AENews). Started in 2001 by aviation fans, the domain has changed ownership several times.  Since the summer of 2014 it has regularly published articles accusing the new Ukrainian government of fascism and claiming that American and British mercenaries were fighting in eastern Ukraine.  (Dalibor Rohac, Cranks, Trolls, and Useful Idiots, Foreign Policy, March 12, 2015)

First let’s look at the weakness of the claims in the article.

The author accuses news outlets of doing exactly what he himself and the U.S. mainstream media in general does when reporting about foreign policy issues such as Ukraine: they “systematically [regurgitate U.S. propaganda, spread] lies, half-truths, and conspiracy theories.” The advantage they have is that they don’t need to translate anything. Apparently for Rohac an article written in Russian has to be Russian propaganda. It’s that simple: Russians are just not producing any honest journalistic content. This argument about texts being “directly translated from Russian sources” is not only weak, it is xenophobic.
Read More


Posted in Geopolitics    Tagged with geopolitics, propaganda, media, Global Research


0 Comments

Leave a Comment